سرخط خبرها

به گزارش فریاد نهاوندآنلاین، پس از سال ها وعده و وعید و تلاش و پیگیری سرانجام در سال ۱۳۹۶ شهرستان نهاوند صاحب گمرک شد. و این بارقه ی امیدی بود برای تولید کنندگان و کشاورزان نهاوندی که دیگر نظاره گر غارت دسترنج شان توسط دلالان نباشند و زمینه صادرات بعضی از محصولات این شهر به سایر کشورها نیز فراهم خواهد شد.

واز آن سال تا  1402/4/10هر چند بدون ممیز اما گمرک نهاوند، به فعالیت خود در بخش صادرات ادامه داد. در عین نا باوری و در سکوت مسئولین شهرستان،نمایندگی گمرک نهاوند تعطیل و وسایل اداری آن به همدان منتقل شد. و از این به بعد صادر کنندگان نهاوندی باید برای انجام امور گمرکی به بروجرد یا ملایر مراجعه نمایند.

بدون وجود گمرک در نهاوند، شرکت های لبنیاتی،کارخانه های مستقر در شهرک صنعتی، کارخانه سیمان، فرش نهاوند، واحدهای تولیدی و بسیاری از محصولات زراعی و باغی از جمله گشنیز، عسل، دام سبک ،خوراک دام، شیلات و معادنی که ظرفیت صادرات محصولات آنان درشهرستان وجود دارد و همچنین اقدامات گمرکی که برای صادرات از طریق این اداره در شهرستان انجام میشود دچار مشکلات عدیده ای خواهند شد.

در سالی که به فرموده امام المسلمین حضرت آیت الله خامنه ای بنام سال مهار تورم و رونق تولید، نامگذاری شده است، این اقدام اداره کل گمرک استان همدان و سکوت مسئولین شهرستانی از عجایب روزگار است! با توجه به وجود ظرفیت‌های ویژه شهرستان نهاوند در بخش کشاورزی، تولیدات و فرآورده‌های صادراتی در حوزه‌های مختلف، جهت حمایت از تولیدکنندگان، و شرکتهای موجود در شهرک صنعتی وجود اداره ی گمرک در شهرستان نهاوند یکی از ضروریات و واجبات است.

گمرک نهاوند یکی از ظرفیت‌های عظیم برای ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان نهاوند است. با توجه به توانمندی های صادرات شهرستان در زمینه های صنعت،کشاورزی و‌معادن، قطعا با وجود گمرک مشکلات پیش روی تولیدکنندگان برای صادرات حل خواهد شد و مردم میتوانند با افزایش فعالیت های کشاورزی و اقتصادی، محصولات و کالاهای خود را به کشورهای همجوار صادر و باعث ایجاد اشتغال در منطقه شوند، و این امر سبب گام مهمی در توسعه اقتصادی این منطقه می‌شود.

با تاکید بر اینکه شهرستان نهاوند قطب مهم کشاورزی در استان است و با توجه به این‌که قسمت عمده محصولات کشاورزی در شهرستان از قبیل گوجه‌فرنگی، خیار، سیب‌زمینی، سیب، گشنیز و لبنیات و دام زنده به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شوند و همچنین وجود کارخانه‌های مهمی از قبیل کارخانه سیمان، دولومیت، کارخانه مالت و کارخانه تولید روغن که عمده محصولات این کارخانجات نیز صادر می‌شوند، وجود گمرک و یا شعبه‌ای از گمرک در شهرستان لازم است و همانگونه که ذکر گردید فقدان آن ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد منطقه وارد خواهد کرد.

با وجود گمرک در شهرستان ظرفیت تولید بیشتر می‌شود و قطعا باعث ایجاد رونق اقتصادی فراوان در شهرستان می‌شود و ارز آوری مطلوبی در پی خواهد داشت و دست دلالان و واسطه‌ها از تولیدات شهرستان کوتاه شده و تشریفات گمرکی صادرات برای تولید کنندگان، تسهیل خواهد گردید. بزرگترین تعاونی قالیبافان غیر ماشینی متعلق به نهاوند است که تولیدات آن میتواند در کنار سایر محصولات تولیدی صادراتی،اشتغال افراد بیشتری را فراهم آورد.

درسال صدها تن سیمان نهاوند، به عراق و...صادر میشود. همچنین در حوزه صنعت بعد از کشور کانادا نهاوند دومین و مرغوب ترین معادن سنگ دولومیت جهان با ذخیره 62 میلیون تن را در اختیار دارد.

چرا باید برای صادرات این محصولات پر رونق و ارز آور، گمرکی در این شهر تاریخی وجود نداشته باشد!!

چرا باید تولید کنندگان نهاوندی برای انجام امور گمرکی آواره شهرهای اطراف شوند!!

آیا اختصاص دو سه اتاق، در این شهر برای اداره گمرک که میتواند تسهیل در صادرات را فراهم و اسباب ایجاد اشتغال و رونق بازار شود اینقدر برای مسئولین کار دشواری است!!!؟

آیا شهرستان نهاوند با توجه به داشتن طرح های بزرگ صنعتی از جمله وجود کارخانه سیمان با تولید سالانه یک میلیون تن سیمان و صادرات ماهانه 40 هزار تن کلینگر، کارخانه روغن کشی با تولید سالانه 500 هزار تن، کارخانه مالت با تولید 30 هزار تن در سال، کارخانجات فرآوردهای لبنی با تولید 190 هزار تن محصول در سال، کارخانه آرد با تولید 60 هزار تن در سال و صادرات سالانه 30 هزار تن گشنیز به پاکستان و از آنجا به اروپا و چند واحد تولیدی دیگر شرایط داشتن اداره گمرک ندارد !!!!؟

نهاوند دروازه مواصلاتی منطقه مرزی و محور استراتژیک سه استان همدان، کرمانشاه و لرستان است. آیا این همه ظرفیت و توانایی و پتانسیل برای دایر بودن اداره گمرک در شهرستان نهاوند کافی نیست؟

محض رضای خدا، تعطیلی گمرک نهاوند را هم مثل از بین رفتن استقلال دانشگاه دخترانه نهاوند و از دست رفتن تخصیص دو رشته کارشناسی ارشد ریاضی، و مدیریت برنامه ریزی آموزشی، در دانشگاه پیام نور، با سکوت بدرقه نفرمائید. انتظار مردم کهن شهر سرافراز نهاوند و تولیدکنندگان این است که مسئولین محترم، نهایت تلاش خود را برای بازگشت و دایر شدن مجدد گمرک نهاوند، مصروف نمایند و گزارش اقدامات خود را در این مورد از طریق رسانه ها به اطلاع همگان برسانند. اندیشه همه ما می بایست توسعه وپیشرفت شهرمان نهاوند سرافراز باشد...به امید آن روز!!

زهرا سهرابی(خبرنگار)

نظرات (0)

امتیاز 0 از 5 از مجموع 0 رای
نظری برای این مطلب وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر توسط مهمان
امتیاز به مطلب:
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location